JAK WAŻNE SĄ KWASY DHA W CIĄŻY?

Okres ciąży to szczególny czas dla każdej przyszłej mamy. Większość kobiet widząc dwie kreski na teście, zaczyna dbać o swoje zdrowie i samopoczucie. Zmieniają swoje nawyki żywieniowe, rezygnują z niezdrowych produktów, regularnie wykonują podstawowe badania i są pod stałą kontrolą ginekologa, przyjmują suplementy diety oraz pamiętają o chwili odpoczynku (może o dwóch, jeśli uda się znaleźć czas na małą drzemkę). One po prostu zrobią wszystko, by ich maleństwo urodziło się zdrowe.

Tylko nie każda przyszła mama zdaje sobie sprawę,  jak ważne jest dostarczanie organizmowi odpowiedniej dawki kwasów DHA w ciąży. Zgadłam? Przyznam się Wam, że ja dopiero pod koniec pierwszej ciąży dowiedziałam się o ich właściwościach i czym grozi niedobór kwasów DHA. Szybko wprowadziłam dietę wzbogaconą o DHA, ale o tym ciut później.

dha w ciąży

KWASY DHA – CO TO JEST?

Zacznijmy od tego, czym jest DHA – to nic innego jak kwas dokozaheksaenowy, czyli potocznie zwany kwas tłuszczowy omega-3. Jego obecność w organizmie bardzo korzystnie wpływa na stan zdrowia przyszłej mamy i prawidłowy rozwój nienarodzonego maluszka. Także:

  • jest składnikiem budulcowym wielu nowych tkanek u przyszłej mamy
  • zmniejsza ryzyko przedwczesnego porodu oraz odklejenia łożyska
  • wspomaga odporność
  • chroni przed alergią
  • kwas DHA stanowi budulec centralnego układu nerwowego – to w nim wykształca się narząd wzroku oraz mowy dziecka
  • zmniejsza ryzyko wystąpienia depresji poprodowej

DHA A KARMIENIE NIEMOWLĄT

Musimy pamiętać, że centralny układ nerwowy rozwija się nie tylko w okresie prenatalnym, a do 3-go roku życia. Dlatego bardzo ważne jest, aby dzieci przyjmowały odpowiednią ilość kwasów DHA. Dla niemowląt karmionych piersią sprawa jest prosta – mleko matki zawiera odpowiednią ilość kwasów omega-3. Jednak karmiąca mama musi pamiętać o diecie bogatej w te kwasy bądź o przyjmowaniu odpowiednich suplementów diety. Drugim źródłem DHA dla niemowląt jest mleko modyfikowane wzbogacone o te kwasy. Starsze dzieci, które rozszerzanie diety mają już dawno za sobą, powinny przyjmować suplementy zawierające kwasy omega-3 np. tran.

DIETA BOGATA W DHA

Kwasy DHA naturalnie występują w algach oraz w rybach, w szczególności w rybach tłustych, takich jak łosoś makrela, dorsz czy śledź. Pamiętajmy jednak, że wiele ryb może być zanieczyszczonych metalami ciężkimi (ołów, rtęć), które niekorzystnie wpływają na kobiety w ciąży i dzieci. Mój mały apel – kupujmy ryby u sprawdzonego dostawcy. Kwasy DHA znajdziemy również w olejach roślinnych, nasionach lnu, pestkach dyni oraz orzechach włoskich. Kolejnym sposobem na dostarczenie organizmowi odpowiedniej dawki omega-3 jest spożywanie suplementów diety, chociażby tranu. Pamiętajmy jednak, żeby przed rozpoczęciem kuracji zasięgnąć porady lekarza.

A Wy drodzy czytelnicy pamiętacie o diecie bogatej w DHA?

  • Rozkochałam się w osiedlowym sklepiku, do którego raz w tygodniu przyjeżdżają świeże ryby z zaufanego źródła…

  • Lucyna

    Biorę całkiem sporą dawkę kwasów omega 3 DHA w Gold Omega 3 i nie przestanę po ciąży. Mają bardzo dobry pływ na organizm, nawet pomagają regulować poziom cholesterolu . Sadzę, że dobrze nimi wspomagać organizm bo mają też pozytywny wpływ na cały układ sercowo naczyniowy.

  • Patrycja

    te kwasy są jednymi z ważniejszych przy prawidłowym rozwoju maluszka zaraz po urodzeniu. Sama jak karmiłam piersią to brałam np Pregna 250 DHA, bo ma odpowiednią dla matek karmiących dawkę 🙂

    • Super, że napisałaś o suplemencie dla matek karmiących. Niebawem czeka mnie zakup 🙂

  • Sylwiag

    Ja brałam preparat z kwasami dha i w ciąży i w okresie karmienia, a teraz swojemu roczniakowi podaje preparat w kapsulkach twist off bobik dha.

Navigate